אילו קשיים חירשים וכבדי שמיעה חווים בהיבטי נגישות לעסקים?

אתגרים רבים עומדים בפני חירשים, במקומות עבודה, בסופר, בבילוי במסעדה ואפילו בשדה התעופה. בין אם מדובר על חירשים מלידה או על חירשים/כבדי שמיעה שאיבדו שמיעה במהלך חייהם, אין ספק שהקושי אינו נגמר רק בקושי הפיזי שהוא אי היכולת לשמוע. אל הקושי הפיזי מתלווה קושי נוסף שהוא היחס מהסביבה וחוסר ההתאמה, או לחילופין, חוסר ההבנה של הזולת. אז מהם האתגרים שאיתם מתמודדים בקהילה? וכיצד כל בעל עסק יכול לסייע בהפיכת העולם לקצת יותר קל עבורם? בואו נצלול לעומק.

במאמר הבא נעסוק באתגרים שאיתם מתמודדים חירשים וכבדי שמיעה. הבנת הדרך שבה חירש או כבד שמיעה חווה את העולם, הן כלקוח והן כעובד יסייעו לנו כבעלי עסקים / ארגונים / עמותות להבין כיצד ניתן להיות יותר נגישים עבור אוכלוסיה זו.

איך נראים הקשיים שאיתם הם מתמודדים?

עובדים חירשים / כבדי שמיעה מתמודדים עם מגוון קשיים בעבודתם וזה מאוד אינדיבידואלי מאדם לאדם בהתאם לרמת השמיעה שלו, בואו ונסקור כמה מהם:

אפליה בגיוס עובדים – כאדם מן השורה שאין לו מוגבלויות, זה יכול להיות מאוד מאתגר למצוא את "עבודת החלומות" – עבודה שגם משלמים בה שכר מעולה וגם תואמת בצורה מדהימה את הכישורים שלך. כחירש / כבד שמיעה, זה כבר סיפור אחר, משום שכאן עולה קושי נוסף: אפליה מצד המעסיקים. האפלייה הזו קורית במודע או שלא במודע, אך היא קיימת בשטח ובשיעורים הרבה יותר גבוהים משתוכלו לדמיין. רבים ממעסיקים מעדיפים לקחת עובד שומע כשיש מצבים שיש 2 מועמדים – אחד חירש, ואחד שומע. וכאן המעסיק מתחיל לבחור רק על בסיס השמיעה ולא על הניסיון / רצינות / כושר יצירתיות ועוד… כך, קורה מצב שלא פעם נאלצים להתפשר על מקום עבודה רק בגלל שהסביבה מונעת מהם להתקדם בחיים. האם זה מפני שהם עובדים פחות טוב? לא, ברוב הפעמים אלו דווקא אנשים חרוצים במיוחד. לאנשים עם הבדלים שמיעתיים מגיע לא רק להרוויח משכורת, אלא גם למצוא הזדמנויות שיביאו להם גם סיפוק והגשמה עצמית – כל עוד החירשות אינה מהווה מגבלה ממשית לביצוע העבודה ויותר מזה ניתן למצוא פתרונות מעולים להנגשה. שוויון הזדמנויות, הוא האחריות של כל מעסיק ומעסיקה במדינת ישראל.

הטרדה בעבודה – כשאתם לא שומעים את כל הרעשים שיש מסביבכם, זה יכול להיות קשה יותר מרוב האנשים לזהות סימנים חברתיים. כשמישהו מדבר עליכם מאחורי הגב, לרוב אתם לא תדעו מזה. לכן, גם כשאנשים צוחקים לידכם, הרבה פעמים אתם עלולים לחוות תחושה, שמושא הלעג הוא אתם. זו יכולה להיות תחושה נוראית, בוודאי לאור העובדה שלעתים אכן מנסים לצחוק עליכם – איך אתם הייתם מרגישים במצב כזה? זאת, שלא לדבר על בריונות והטרדה של ממש במקום העבודה, או חוסר שוויון הזדמנויות במקרים שונים.

חוסר הכלה והנגשה – חסמי תקשורת הוא אחד האתגרים הבולטים שחירשים וכבדי שמיעה חווים במקומות העבודה. חשבו על זה, תקשורת היא כמעט הכל בעבודה. בין אם מדובר על העמיתים שלכם, על לקוחות החברה, על ספקים שצריך ליצור איתם קשר או על כל אדם אחר – בכל הפעולות האלה כרוכה תקשורת. חירשים לא יכולים למשל, לדבר בטלפון כמו כולנו, ולרוב הם יזדקקו לפגישה פנים מול פנים או שכל התקשורת תתבצע בווטסאפ / במיילים.

אולם, חשוב להבין כי אינם מוגבלים מבחינת התקשורת שלהם לחלוטין. תקשורת פנים מול פנים יכולה להתבצע, רק שנדרשת כאן הדרכה לשאר העובדים בארגון באשר לאיך לדבר עימם.

בהרצאת הדגל של אורן המיועדת לארגונים וחברות, אורן מדבר על פיתרון חסמי התקשורת עם אנשים בעלי מוגבלות שמיעתית. מוזמנים לקרוא פרטים נוספים כאן.

 

מצד העובדים החירשים וכבדי השמיעה, יש לא מעט אתגרים שניצבים בפניהם:

ניתן לומר שאין מדובר בדבר שלא התמודדו איתו מימי חייהם. להיפך, כל חייהם הם חווים את הקשיים האלו, ולכן דווקא חשוב להיות רגישים ולסייע לאוכלוסיה זו להשתלב. שלא תטעו, זה באחריות של כולנו ובעיקר של המעסיקים: מעסיק טוב יכול ליצור שינוי לא רק עבור אדם אחד אלא עבור כל הצוות בארגון. כשמקבלים אדם חירש / כבד שמיעה, יוצרים מקום עבודה נגיש יותר ותומך יותר ומקבלים ארגון שיש לו ערכים מוצקים וכזה שיודע לעמוד מאחוריהם. ועכשיו, בואו נראה מה קורה כשהלקוח הוא גם אדם חירש / כבד שמיעה.

איך נראים הקשיים שאיתם מתמודדים לקוחות חירשים / כבדי שמיעה?

אם אתם בעלי עסקים שעובדים עם קהל לקוחות באופן פרונטלי (כמו סופרמרקט, חנות פיזית, מסעדה וכו') חשוב שתדעו: הקשיים אצל לקוחות חירשים וכבדי שמיעה אינם שונים באופן מהותי מהקשיים שאיתם מתמודדים עובדים חירשים וכבדי שמיעה בארגון. ההבדל היחיד, הוא שהפעם הם מורגשים באמצעות חוסר הכלה מצד הארגון כלפי הלקוח. גם בעסקים דיגיטליים, תתפלאו, חירשים חווים קשיים בעקבות חוסר הנגשה – ומיד ניגע בכך.

אלו הם הקשיים הנפוצים, שנחווים על ידי אדם חירש / כבד שמיעה, כאשר הוא נמצא בצד הלקוח:

מחסור בהנגשה – חלק מהחירשים וכבדי שמיעה, הם כאלו שיכולים לשמוע באופן חלקי באמצעות שתל / מכשיר שמיעה. חלק נכבד אחר של האוכלוסיה הוא כבדי שמיעה, אלו שיש להם ירידה בשמיעה, שגם הם יכולים להיעזר במכשיר שמיעה. החיסרון – כשהמקום רועש, מכשיר השמיעה מאבד משמעותית מיכולתו ולא ניתן לשמוע בבירור מה הצד השני בשולחן אומר. מקומות כמו מסעדות, ברים או בתי קפה יכולים לסייע בהנגשה אליהם, בכך שייצרו מקומות שקטים יותר שיאפשרו תקשורת חלקה יותר.

חוסר הכשרה – חוסר הכשרה של עובדים כלפי איך להתנהל מול חירשים וכבדי שמיעה, ובכלל מול כל אדם עם מוגבלות, עלול ליצור מצב שבו מסתכלים על החירש / כבד שמיעה כאילו הוא "מוזר" – דבר שעלול לפגוע ברמת השירות. הכשרה נכונה להתנהגות מול אנשים עם מוגבלויות תוכל להביא לצמצום הפגיעה באוכלוסיה זו, ותגרום לשביעות רצון לקוח משמעותית גבוהה יותר.

לסיכום
אין ספק שלא מדובר בדבר שטבעי לנו לעשות, אך כמעט כולנו יכולים להסכים על כך שהשינוי הזה נדרש. שוויון זכויות, עבור כל אדם, בין אם הוא עובד או לקוח הוא דבר בסיסי בכל עסק. הקפדה על שוויון זכויות תיצור לכם עסק ערכי יותר, שוויוני יותר והכי חשוב – עסק שמשמש כדוגמה ומודל השראה לאחרים. כך, כולנו יכולים לטפח חברה אכפתית, מכילה וטובה יותר.

מוזמנים לקרוא את שאר המאמרים שבאתר או לקבל פרטים נוספים על ההרצאות והסדנאות שאורן שטרית מעביר לבעלי עסקים וחברות.

 

תפריט נגישות