נגישות לעסקים והפיכת העסק שלנו לנגיש עבור קהילות שונות, מהווה חלק ממשימותינו הרבות כבעלי חברות או ארגונים מכל סוג. לא הרבה יודעים, אך אנשים עם מוגבלות מהווים למעשה כ-20% מאוכלוסיית מדינת ישראל – מדובר בפלח משמעותי שגם ברמה העסקית, לא כדאי להזניח. לא סתם חברות שונות בעולם כבר הבינו את החשיבות של הנגשת העסק עבור חירשים וכבדי שמיעה, החל מקשיי תקשורת עם האדם שמספק להם שירות, זלזול / הזנחה מצד הסובבים ועד אפליה במקום העבודה. כשהאדם שמולנו אינו שומע אותנו, יותר קל להפעיל עליו מניפולציות – וזה בדיוק מה שהופך את האוכלוסיה הזו לכל כך פגיעה. כאן בא לידי ביטוי תפקידינו החשוב, כמעסיקים, כבני אדם, לאפשר סביבה בטוחה ואנושית עבור כולם באופן שוויוני.
במאמר הבא נסקור מספר חברות גדולות בעולם, שאת חלקן אתם בטח מכירים. אלו הן חברות המצטיינות בכל נושא הנגישות לעסקים ועוזרות להפוך את סביבת העבודה, הן בקרב העובדים, הלקוחות והספקים לסביבה מכילה יותר עבור חירשים וכבדי השמיעה.
הם מתמודדים עם מגוון אתגרים מול עסקים, הן כאשר הם הלקוחות וכעובדים בעסק. חלק מהאתגרים קשורים לחוסר היכולת לתקשר וחוסר המוכנות של הצוות בארגון, וחלק מהאתגרים (יש שיאמרו אף שזהו הקושי העיקרי) נוגעים לקבלה של השונה בקרב הסביבה, להכלה, לעובדה שלפעמים רואים אותם כ"מוזרים" ולא כשווים בין שווים. לפיכך, מחויבותה של חברה היא לשפר את נוהלי הגיוס שלהן, להעניק דרכי נגישות ללקוחות, לפתח תרבות של הכלה והבנה מהצד של העובדים בקרב החירשים וכבדי שמיעה ולבצע צעדים קונקרטיים נוספים – על מנת שלכולנו יהיה כאן יותר טוב. בואו ונראה אילו חברות מצטיינות בנגישות לעסקים, מה הן עושות באופן שונה ומה תוכלו לקחת מכאן גם לעסק שלכם.
בלומברג, היא חברה המספקת שירותים פיננסיים בתחומי התוכנה, המדיה והמידע – בין היתר, מספקת מידע פיננסי על עסקים. היא ידועה לרוב בשל מגזין בלומברג, המונה למעלה ממיליון קוראים ברחבי העולם.
כדי לעזור לטפח גישה של הכלה במקום העבודה, בבלומברג מסתבר, מקפידים להעלות את המודעות באופן שוטף לגבי אוכלוסיות אלה. הם מקיימים אחת לתקופה קצרה, מפגשים הכוללים את צוות העובדים, כדי להעניק חינוך והסברה בנושא מוגבלויות. הם מציגים רעיון שנקרא "דיאלוג הכלה" – ששם למעשה פותחים שולחנות עגולים, סדנאות וחוויות נוספות שנועדו לצורך העלאת המודעות למגוון רחב של מוגבלויות – כולל אוטיזם, כבדי ראייה, חירשים, כבדי שמיעה ועוד. הדגש בכל הסדנאות הללו הוא על שני דברים מרכזיים: הראשון הוא פיתוח אמפתיה – בחברת בלומברג מאמינים שכאשר אנחנו מתייחסים בצורה אמפתית כלפי אנשים עם מוגבלויות, באופן ישיר אנו הופכים להיות יותר רגישים כלפיהם, עוד לפני שעשינו דבר. השני הוא מתן כלים מעשיים – בחברה מציינים כי חשוב להם לצייד עובדים במיומנויות לתמיכה הולמת בעמיתים עם מוגבלויות. למשל, במקרה של חירשים וכבדי שמיעה: טיפים והדגמות לתקשורת נכונה, ולאילו דברים כדאי לשים לב.
רוצים לטפח גישה כזו גם בארגון שלכם? מוזמנים לקרוא מידע נוסף על הרצאת הדגל, שבה אורן ייתן לכם הצצה לעולמו של חירש, דרך סיפורו האישי והמרתק – ניתן לקרוא עוד על כך כאן
בואינג, חברת התעופה הידועה היא חברה ששמה את נושא השוויון בקרב אנשים עם מוגבלות בראש סדר העדיפויות. לא סתם היא קיבלה ציון מעולה במדד שוויון הנכות (Disability Equality Index) במשך 5 שנים ברציפות. חברת בואינג משתתפת בכנסים כדי לספק עבודה לאנשים עם מוגבלות – למשל, היא משתתפת באופן קבוע בכנס Disability:In, שמעודד חברות לדבוק יותר בערכים של שוויוניות והכלה בקרב עובדים ושם היא מראיינת מועמדים עם מוגבלויות, כולל חירשים / כבדי שמיעה, כבדי ראייה, בעלי נכויות ועוד כדי לעזור להם למצוא עבודה אצלם בארגון. בנוסף, בואינג משתתפת בקמפיין עולמי בשם The Valuable 500, שמטרתו היא לעודד עסקים לתמוך יותר באלו שמתקשים לסייע לעצמם בכוחות עצמם.
סיסקו (CISCO), היא חברת טכנולוגיה בתחום המערכות, ובנוסף לתקני נגישות שמוגדרים עבור כל מדינה, שלהם יש לציית על פי חוק – בסיסקו השיקו יוזמות נוספות שנועדו כדי לקדם קבלה של אוכלוסיות אלו במקומות עבודה.
למשל: יוזמה אחת שעבדו עליה נקראת "Project Lifesaver", שהיא למעשה טכנולוגיה שמאפשרת לעובדים עם מוגבלויות לעבוד מרחוק על פרויקטים שונים בתחום המערכות. היא מיועדת לעובדים שמתקשים לעבוד במקום העבודה עקב סיבות שונות, למשל: כבדי שמיעה שנעזרים במכשירי שמיעה שמתקשים לעבוד בסביבה רועשת, אנשים הזקוקים לכיסא גלגלים כדי להתנייד ולא יכולים להגיע למקום העבודה בקלות, ועוד. כעת, הם יכולים לעבוד מהבית בצורה נוחה וקלה ולהסתנכרן עם חברי הצוות, בצורה שמאפשרת לשלב אותם בפרויקט באופן מדהים.
"החזון של סיסקו הוא לשפר את האופן שבו כל האנשים עובדים, חיים, משחקים ולומדים.
יוזמת הנגישות של חברתינו קמה במטרה לזהות דרישות נגישות ושימושיות גלובליות, ולקבוע אסטרטגיות ותהליכים לשילוב נגישות בכל תחומי הפעילות של סיסקו. המחויבות של סיסקו היא להפוך את המוצרים, השירותים, אתרי האינטרנט והתיעוד שלה לנגישים ושמישים לאנשים בעלי מוגבלויות, בין אם באמצעות תכנון או באמצעות שימוש תואם בטכנולוגיה מסייעת."
דלתא היא חברת תעופה גדולה המונה כ-90,000 עובדים (נכון למרץ 2023) והיא יצרה מועצה ייחודית על מנת לייעץ לחברה בנושא מוגבלויות. זאת, במטרה לעצב את המדיניות והפרקטיקות של החברה בכל הנוגע להתייחסות לנושא. כל חברי המועצה הם, שימו לב – אנשים עם מוגבלויות בעצמם, והם נוסעים באופן תדיר בחברת התעופה. זה מה שמאפשר לה לחוות את חווית הלקוח עם המוגבלות ממבט ראשון.
אחד הלקחים למשל, שהגיעו מתוך המועצה הזו הוא תג שנמצא על בגדי העובדים ומציין ששפת סימנים היא גם אופציה לתקשורת, בכל חלקי הדרך – החל מהעמסת הכבודה ועד העלייה למטוס.
עובדים בדלתא הודו שזה תרם לשימורם בתוך החברה, להזדהות רבה יותר עם ערכי החברה מצד העובדים, וכמובן – המרוויחים העיקריים הם הלקוחות עם המוגבלויות, שמרגישים שמישהו הקשיב להם ודואג שיקבלו אותם.
לסיכום
כעת, לאחר שראינו כיצד חברות שונות מכניסות את הנגישות לחייהן של העובדים, זה הזמן להחליט לפעול גם במישור של הארגון שלכם. כפי שניתן לראות, ארגונים שמבצעים התאמה לארגון שלהן זוכים לאהדה בקרב העולם העסקי, מה שלא מעט פעמים גורם גם לארגונים וחברות אחרים להתחקות אחריהם.
זכרו: כבעלי עסקים / חברות, זוהי האחריות שלנו לדאוג לחלשים מאיתנו – ומעבר לתועלת העסקית הברורה, אין שום דבר שמשתווה להרגשה שהצלחת לעזור לאדם אחר להרגיש חלק.
מוזמנים לקרוא את שאר המאמרים שבאתר או לקבל פרטים נוספים על ההרצאות והסדנאות שאורן שטרית מעביר לבעלי עסקים, ארגונים וחברות.